Utställning augusti–september 2023

Ami Widahl ställer ut målningar och skulpturer på Galleri Elixir 5 augusti–28 september.

Presentation av konstnären

Jag är medlem i Svenska Konstnärsförbundet och Gaffel ateljéförening, Gävle.

Med min konst vill jag beröra på olika sätt och för våra livsbehov.

Jag är bosatt i Gävle med ateljé och har showroom på Drottninggatan 28 i Gävle hos Hela Hälsan. Jag visar gärna mer konst där efter överenskommelse. Mitt arbete med konstterapiverksamheten finns på samma adress, se information på min hemsida, amiwidahl.se.

Det finns flera undersökningar som visar att patienter på sjukhus tillfrisknar snabbare om de får se natur genom fönstren och ha konst med naturmotiv i sjukhuslokalerna.

Som 13-åring vann jag första pris i en riksomfattande teckningstävling (med en höstlönn) och drömde om att bli konstnär men vågade inte satsa på konsten som yrke så det blev läraryrket med Bild och Form på lärarhögskolan. Egen målning, teckning och modellering var stora och viktiga ämnen på konstterapiutbildningen. Ett stort steg i skapandet kom då jag under sju års tid, var privatelev till konstnären Pär Kock, Gävle. Han inspirerade mig att våga ställa ut min egen konst.

Min utveckling sker genom att måla och åter måla, genom att ständigt befinna mig i processer. Jag känner mig expressionistisk, koloristisk, intiutiv och mystiskt andligt filosofisk. Varje steg i skapandeprocessen skapar nya möjligheter och perspektiv. Bilderna blir ett mysterium, jag vet aldrig slutresultatet på förhand. Verken rör sig mellan det abstrakta och det föreställande.

Du som betraktare och individ är medskapare i verket. Individ betyder odelbar. Allt finns i din egen upplevelse. Vad känner och upplever du? Det är sant för dig!

Jag målar mestadels i akryl på duk samt arbetar med installationer och skulpturer. Strukturen i målningarna består av sand från Gotland och Öland, där jag målat många somrar. Här på Galleri Elixir visar jag även en del objekt/skulpturer i obränd lera som genom att vara rå behåller livskrafterna. Obränd lera används mestadels i terapisyfte.

Jag har även skapat Födelsesagan änglabarnet med egen text och illustrationer. Den finns på Ad Libris samt hos flera bokhandlare. De tar även hem om du frågar.

Ami Widahl 070-221 85 39
E-post: amiwidahl@gmail.com
Facebook: Ami Widahl Art, Hälsomålning & Konstterapi, Änglabarnet
Mer information om bland annat tidigare utställningar finns på hemsidan, amiwidahl.se